Jag vill betala
I brevet som du har fått finns alla uppgifter som du behöver för att betala, så som vårt BG nummer dit pengarna ska skickas och ditt OCR nummer som du ska ange så att pengarna kommer på rätt ärende.
I brevet har du även inloggningsuppgifter till Mitt Ärende. Där kan du logga in med med BankID för att se fler sätt att betala på så som:
- Direktbetalning
- Trustly
- Swish
- BankGiro
För att se dina möjligheter att lägga upp en avbetalningsplan kan du kontakta oss genom att logga in på Mitt Ärende eller via telefon.
Avgifter för att delbetala: Uppläggningskostnad 170 kr, avikostnad 60 kr
Trots att din faktura är betald kan Visma Amili kräva betalt för inkassokostnader. Har Visma Amili skickat ett inkassokrav senast samma dag som betalningen bokförs på Visma Amilis eller vår uppdragsgivares konto hos Plus- eller Bankgirot har vi rätt att kräva betalning för inkassokostnad som uppstått.
Det finns ett undantag och det är hyresskulder, då gäller det att om Visma Amili har skickat ett inkassokrav senast samma dag som hyran betalades, det vill säga den dag betalningsuppdraget kom in till Plus- eller Bankgirot eller den dag hyran betalades på post- eller bankkontor. Visma Amili har då rätt att kräva betalning för inkassokostnad som uppstått.
Tänk på att en betalning anses fullgjord först då den bokförs av Plus- respektive Bankgiro.
Om du vet att din betalning är sen är det viktigt att du hör av dig till Visma Amili och berättar att betalningen är på väg. Annars riskerar du att Visma Amili hinner gå vidare med kravet, till exempel ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, och att extra kostnader tillkommer för dig.
Var också medveten om att om du inte betalar inkassokostnaden kan den lämnas över till Kronofogdemyndigheten utan ytterligare påminnelse.
Det är alltid det senast daterade brevet som gäller om ni får mer än ett brev med samma referensnummer. Anledningen till att det kommer nytt brev är att din faktura/påminnelse/inkassokrav har förfallit till betalning eller att betalning har skett för sent.
Du kan alltid logga in på Mitt Ärende med ditt BankID för att se din aktuella skuld.
Har du en skuld som du inte kan betala innan förfallodatum så måste du kontakta oss innan förfallodatum för att se om ni kan få ett anstånd med er betalning.
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller ställ din fråga via Mitt Ärende.
Om du har fått en påminnelse, inkassokrav eller ett bevakningsbrev i Kivra betyder det att du, genom att registrera dig för Kivra, har godkänt det. Visma strävar efter att i möjligaste mån skicka så många brev som möjligt digitalt.
Vill du ha påminnelse och inkassokrav per post istället behöver du ändra dina inställningar hos Kivra.