Jag har blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök
Om du blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska du omedelbart kontakta oss.
Vi rekommenderar att du även gör en polisanmälan och kontaktar din bank så snart som möjligt.
Om du lämnat ut uppgifter. kontakta din bank så fort som möjligt för att få hjälp.
Tänkt på det här:
- Godkänn aldrig en aktivitet med din e-legitimation utan att läsa igenom vad du godkänner.
- Lämna aldrig ut bankuppgifter på uppmaning av någon annan via telefon, mejl eller sms. Även om personen säger sig representera din bank, en myndighet eller ett företag.
- Om du är osäker på om vem som ringer kan du alltid avsluta samtalet och själv ringa till upp företaget, myndigheten eller banken.
Bluff sms, bluffmail eller spam, är när bedragare försöker lura dig genom att skicka falska meddelanden som verkar vara från pålitliga företag. De kan verka vara från kända företag, banker eller till och med personer i din närhet. Vanliga bluff-sms och bluffmail är t ex. ett meddelanden om att du har en obetald faktura.
En vanlig typ av bedrägeri är när bedragare utger sig för att vara någon annan, t ex. Visma Amili och försöker få tag i personlig information via telefon. Telefonbedrägeri kallas också för vishing.
Förklaringen till varför bedragaren ber om dessa uppgifter kan variera. Oftast handlar det om att du har köpt något och har en obetald faktura som behöver betalas direkt.
Aktuellt just nu
Varning för bedragare!
Vi vill varna för bedragare som hör av sig, via sms eller ett telefonsamtal, och utger sig för att vara från Visma Amili.
Om du fått ett meddelande och är osäker på om det kommer från Visma Amili kan du alltid logga in i vår kundportal Mitt Ärende för att få en tydlig översikt över dina ärenden. Eller kontakta oss på telefonnummer 0771-23 24 00